ØSTJYSK AVIS

WOMAN IN RED

 Titlen til denne udstilling lå lige til højrebenet: Det er kvinder i rødt, så det batter.

De tegneserieagtige motiver, der leder tankerne hen på Roy Lichtenstein, har tydelige konturer om enkeltelementerne i motiverne og få skyggevirkninger med et fladt perspektiv, så linjen, formen og farverne kan eksistere uden restriktioner.

Ligeledes parafraserer titlen ”Woman in Red” Stevie Wonders melodi, som han skrev til en berømt filmkomedie i 1984, og som også ”går rent ind” i sammenhæng med Steffen Kindt – malerierne.

Oven i købet kan ni af Steffen Klindts malerier relateres til den rigtig gode og uforglemmelige film ’Thelma and Louise’ fra 1991, der lægger op til maleriernes indhold og titler. De titler, der er et helt kapitel for sig. Steffen Kindts værker er som drejebogen til filmen.

De to lyshårede, sexede kvinder betragtes i de syv af Steffen Kindts 19 billeder – alle med titlen ”At a Restarea on Highway E …,” hvor filmhandlingen tager fart – af et mandsansigt, der minder om en af 1950-er tegneseriernes helte: detektiven Rip Kirby.

Han er her ikke detektiven, men voyeuren, der intenst betragter de forskellige scener.

Disse syv malerier er bygget op som en tegneserie, som afviger fra gængse tegneserier ved, at Steffen Kindts udgaver kan aflæses på flere måder: man kan læse dem både fra højre mod venstre, fra bunden og op – eller omvendt!! Det giver hele tiden nye perspektiver på malerierne.

Desuden er enkeltelementerne sat sammen og beskåret mesterligt af Steffen Kindt. De er som en slags puslespilsbrikker med close – up af forskellige enkeltelementer.

Ellers er det beskæringerne der sætter dagsordenen, hvorved fokus rettes mod det kunstneren finder vigtigst i sine værker. Den mestrer Steffen Kindt til fulde og understeger hermed sin kunnen i det maleriske samtidssprog.