HORSENS FOLKEBLAD

“Den som opfandt sex, vidste virkelig, hvad han gjorde.”

af Chr. Rimestad

Det gamle Groutcho Marx-citat dukker op i bevidstheden, når man kigger på malerierne, Steffen Kindt fra i morgen udstiller i Galleri Brænderigaarden i Horsens.

“Woman in Red” har han sat som titel på det hele, og demnne kvinde i rødt optræder så tilpas nedkappet og så udfordrende placeret på lærrederne, at gamle Groucho ville have nydt det.”

Nu er det i stedet en mester Jakel-dukke, der på nogle af lærrederne tillader sig at gå tæt på. Ja, selv den ellers så fredelige eventyrbjørn Paddington er det lykkes for den 68-årige maler at lægge et erotisk skær over.

Steffen Kindt, tysker af fødsel, men bosat i Danmark siden 1973, har en baggrund som først typograf, siden reklamemand. I slutning af 80érne kvittede han en fast job og arbejdede freelance som art director og illustrator. Sideløbende begyndte han at male og havde sine første udstillinger.

I dag har kunsten stort set monopol på hans kreative liv, men reklamebranchen spiller kraftig med i hans udtryk. F.eks. forstår man umiddelbart Steffen Kindt, når han siger, at han er optaget af beskæringer. For netop dristige beskæringer er et gennemgående element i malerierne og grafikken, som han udstiller i Brænderigården. På flere af bilderne går han enda så vidt som til at lade flere skarpt beskårne motiver spille sammen.

Kvindelige Kurver
Og kvinden i rødt? Jo, det er meget enkelt-kvinder har flottere kurver end mænd, som Steffen Kindt siger.. Samtidig dominerer farverne rødt og gult sammen med sort.- Det er også et levn fra min tid i reklamebrancehn, forklarer han. Dengang da jeg startede, var det ofte for dyrt at få trykt i fire farver, og så lød opgaven på at skabe noget brugbart ud af sort og én, måske to farver mere..

Dette betyder for Steffen kindts malerier, at de giver mindelser til pop-art’en og ikke mindst en kendis som Roy Lichtenstein. Men netop med beskæringerne og farvevalget skaber han sit eget udtryk – og i flere lærederne et meget erotisk udtryk.

Selv siger han, at billederne ikke altid er udtryk for bevidste valg.

– På en udstilling spurgte en ung pige mig: Hvad er formålet med dine billeder? Jeg blev helt paf. For det kunne jeg slet ikke svare på.